درو کردن فیلم فروشنده داستان فروشنده مخاطب

درو کردن: فیلم فروشنده داستان فروشنده مخاطب ایران فیلم گشت ارشاد ٢ گشت ارشاد

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری غوغای کمدی‌ها در سال پرحاشیه سینما

    در این گزارش نگاهی داریم به اشخاص موفق و ناموفق سال، فیلم های پرفروش و کم فروش، آنهایی که فراتر از انتظار بودند و آنها که ناامیدکننده ظاهر شدند.

    غوغای کمدی‌ها در سال پرحاشیه سینما

    غوغای کمدی ها در سال پرحاشیه سینما

    عبارات مهم : سینما

    در این گزارش نگاهی داریم به اشخاص موفق و ناموفق سال، فیلم های پرفروش و کم فروش، آنهایی که فراتر از انتظار بودند و آنها که ناامیدکننده ظاهر شدند.

    به گزارش روزنامه هفت صبح، این مطلب خلاصه اکران سینمای کشور عزیزمان ایران در سال 1396 هست. سالی که کارشناسان با شک و تردید به موفقیت آن نگاه می کردند. اکران 95، اتفاقی خاص رقم زده بود و همین باعث می شد بعضی استمرار این موفقیت را غیرممکن بدانند.

    ظاهرا حق داشتند چون بر اساس داشته های جشنواره فجر و فیلم های در دست تولید امیدی به تکرار خوشبختی گیشه 95 نمی رفت. شروع آرام اکران نوروزی بر این نگرانی دامن زد ولی کمدی ها اجازه ندادند گیشه به خواب زمستانی فرو برود.

    در سال 96، 14 فیلم کمدی روی پرده رفتند که هفت تای آن صدر جدول فروش را قبضه کرده اند. تفاوت اساسی اکران 96 با 95 همین جا هست. یک سال پیش فیلم های جدی مثل «فروشنده» و «ابد و یک روز» سهمی از کلوب 10 میلیاردی داشتند ولی امسال خبری از آنها در این کلوب نیست. بعد از هفت فیلم کمدی صدر جدول، شاهد «رگ خواب» هستیم آن هم با حدود پنج میلیارد تومان فروش.

    در نیمه دوم سال وضع فیلم های جدی بهتر می شود. مهم تر این که علی رغم هشدار قبلی، سینما از مهر ماه تا همین حالا سیر معکوس نداشت و چند فیلم به داد گیشه رسیدند. بااهمیت ترین آن «آینه بغل» منوچهر هادی است که کم مانده بود صدر جدول را به نام خود بزند. این فیلم آذر ماه روی پرده سینماها آمد و فروش رو به رشدی داشت.

    از آن سو چند درام اجتماعی هم بالاتر از انتظار ظاهر شدند؛ مثل «خفه گی»، «زرد» و «بدون تاریخ، بدون امضا». با این حال در سالی که رکورد فروش شکسته شد، فیلم کم فروش و شکست خورده کم نداشتیم. در این سال خیلی از فیلم ها نتوانستند به کف فروش برسند که خب آلارمی جدی جهت سینمای ما است.

    در این مطلب، سراغ ستاره های موفق و ناموفق سال، اشخاص پول ساز، فیلم های شکست خورده، غافلگیری های سال و آنها که انتظارها را برآورده نکردند، رفته ایم. نقبی به حاشیه های اکران هم زده ایم که البته تعداد آنها بیش از سه مورد است و هفته پیش شرح مفصل آن را در پرونده ای مجزا منتشر کرده بودیم.

    در گیشه 96 شاهد چند اتفاق خاص هم بودیم؛ سهم زن های کارگردان به 12 فیلم رسید، چند انیمیشن اکران شد و چند فیلم جهت کودکان روی پرده رفت. با این حال اوضاع بیش از همه به کام کمدی ها هست؛ کمدی هایی که از کیفیت غالب ارزش نمی توان دفاع کرد و بیم آن می رود که به زودی ذائقه مخاطب اشباع شود و خوراک جایگزین جهت ارزش موجود نباشد.

    پول سازان سال

    جواد عزتی

    غوغای کمدی‌ها در سال پرحاشیه سینما

    مزد صبر و حوصله خود را در چند سال اخیر گرفته و حالا تبدیل به یک بازیگر توانمند و محبوب شده است هست. سهم جواد عزتی از اکران 96 سه فیلم بود. «آینه بغل» بیش از 20 میلیارد، «اکسیدان» نزدیک به 11 میلیارد و «ماجرای نیمروز» بیش از چهار میلیارد تومان فروش داشتند.

    جمع فروش فیلم های جواد عزتی 35 میلیارد است که عدد خیره کننده ای هست. عزتی استاد بازی در نقش جوان های نمکین طبقه فرودست هست. این قشر را خیلی خوب می شناسد و همین باعث شده است در آینه بغل» و «اکسیدان» باورپذیر باشد و شوخی هایش به دل بنشیند. عزتی در «ماجرای نیمروز» ولی جوانکی است آرام و درونگرا. او با این فیلم متفاوت ترین نقش کارنامه اش را رقم زد که هیچ شباهتی با فیلم های پیش و بعد از آن ندارد.

    حمید فرخ نژاد

    دو فیلم روی پرده داشت که هر دو به فروش خیره کننده ای دست یافتند و رتبه سوم و چهارم جدول را به خود تخصیص داده شده است دادند. حمید فرخ نژاد در سالی که سپری کردیم بعد از مدت ها بار دیگر در کانون توجه قرار داده شد و تبدیل به مرد اول گیشه شد. این اتفاق در حالی رخ داد که فیلم های چند سال اخیر فرخ نزاد فروش مطلوب نداشتند و بیم آن می رفت که بازیگری نفروش لقب بگیرد.

    فرخ نژاد سال پیش در دو فیلم کمدی «خوب، بد، جلف» و «گشت 2» بازی کرد که هر دو نوروز 96 روی پرده رفتند. اولی نزدیک به 20 و دومی بیش از 16 میلیارد تومان فروخت تا فرخ نژاد عنوان پول سازترین بازیگر سال را با 36 میلیارد تومان از آن خود کند. او با «گشت 2» تهیه کنندگی را هم تجربه کرد و فاز تازه فعالیت حرفه ای خود را کلید زد. فرخ نژاد چند فیلم بفروش در نوبت اکران دارد و احتمالا سال 97 هم از عنوان خودش دفاع کند.

    رضا عطاران

    در این گزارش نگاهی داریم به اشخاص موفق و ناموفق سال، فیلم های پرفروش و کم فروش، آنهایی که فراتر از انتظار بودند و آنها که ناامیدکننده ظاهر شدند.

    سهم رضا عطاران از گیشه سال 96 فقط یک فیلم بود ولی با همین یک فیلم بالاتر از رقبا ایستاد و اگر فیلمی دیگر از او روی پرده می رفت حالا با اختلاف پول سازترین صورت امسال لقب داشت. «نهنگ عنبر؛ سلکشن رویا» نزدیک به 31 میلیارد تومان فروخت تا باور کنیم ستاره بخت رضا عطاران همچنان پرفروغ است.

    نمی توان بخش عمده ای از موفقیت فیلم در گیشه را مرهون سابقه خوش «نهنگ عنبر» ندانست ولی این موفقیت مگر جز با درخشش عطاران و دیگر بازیگران به دست آمده؟ دنباله فیلم سامان مقدم به اندازه قسمت اول درخشان نیست و می توان به آن ایرادهای فراوان وارد کرد ولی مخاطبان سینما از آن استقبال کردند و عطارانش را دوست دارند به خاص آن که بازی عطاران همچنان جالب بود و عامل مهم موفقیت های کمدی فیلم.

    ستاره های پرفروغ سال

    نوید محمدزاده

    بازیگر محبوب این سال ها با وسواس به پیشنهادها پاسخ می دهد. از نوید محمدزاده در نیمه دوم امسال دو فیلم «خفه گی» و «بدون تاریخ، بدون امضا» اکران شد که مجموعا 8 میلیارد تومان فروش داشته اند. او در فیلم فریدون جیرانی برابر الناز شاکردوست بازی می کند؛ یک بازی آرام و پرسکوت. خوب است به بازی شاکردوست هم اشاره کنیم که در کارنامه اش یگانه است و حتما یکی از اشخاص موفق سال 96 لقب دارد.

    از نوید محمدزاده بعد از جشنواره «بدون تاریخ، بدون امضا» روی پرده رفت که به خاطر آن در جشنواره سی و پنجم گروه تحریریه سایت مکمل دریافت کرد. محمدزاده سرشکستگی و انتقام یک پدر فقیر که تا نیمه فیلم همه شواهد نشان می دهد باعث فوت پسرش شده است را به عالی ترین شکل به نمایش می گذارد.

    لیلا حاتمی

    غوغای کمدی‌ها در سال پرحاشیه سینما

    هفت فیلم جدول پرفروش سال 96، کمدی هستند. بعد از آن «رگ خواب» حمید نعمت الله واقع شده است است که یک درام اجتماعی است و لیلا حاتمی و کوروش تهامی بازیگران مهم آن هستند. این فیلم نزدیک به 5 میلیارد تومان فروش داشته هست. جهت موفقیت این فیلم در گیشه چند علت مشخص وجود دارد که یکی از پررنگ ترین آنها بازی درخشان لیلا حاتمی است.

    بازی زن حاتمی نه تنها به وسیله مخاطبان سینما تحسین شد که در فصل جوایز هم به چشم داوران آمد. او در جشنواره سی و پنجم به خاطر بازی در این فیلم ، گروه تحریریه سایت گرفت. در مراسم خوش حالی منزل سینما و مراسم خوش حالی انجمن منتقدان هم جایزه اش تکرار شد.

    بازی لیلا حاتمی در نقش دختری بدون اعتماد به نفس که زندگی تلخ داشته و با ورود یک مرد دوباره به اوج می رسد و بعد از آن بار دیگر به نقطه صفر باز می گردد، حکم بندبازی جهت او دارد. نقش می توانست مشابه تجربیات پیشین شود ولی حاتمی به شخصیت، شکلی کاملا متفاوت می دهد.

    هدیه تهرانی

    در این گزارش نگاهی داریم به اشخاص موفق و ناموفق سال، فیلم های پرفروش و کم فروش، آنهایی که فراتر از انتظار بودند و آنها که ناامیدکننده ظاهر شدند.

    هدیه تهرانی به روزهای پر کاری بازگشته است و از قضا مثل قبل، خوب هم بازی می کند. هدیه تهرانی در نیمه دوم امسال «اسرافیل» و «بدون تاریخ، بدون امضا» را روی پرده داشت. هر دو فیلمش درست بعد از جشنواره اکران شد که به عنوان فصل مرده مشهور هست. با این حال فروش معقولی داشتند و اگر در زمانی بهتر روی پرده می رفتند، رقم آنها به مراتب بیش از عدد فعلی می شد.

    فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» نزدیک به 4 میلیارد و «اسرافیل» حدود 600 میلیون تومان فروش داشته اند. توصیه مهم تر این که هدیه تهرانی بازی درخشانی دارد و با بازی خویشتن دارانه و متفاوتش در هر دو فیلم، یک بار دیگر ثابت می کند که بی علت نیست بیش از دو دهه هست، عنوان سوپراستار را در سینمای کشور عزیزمان ایران یدک می کشد.

    شگفتی سازان سال

    خفه گی

    غوغای کمدی‌ها در سال پرحاشیه سینما

    کمتر کسی آینده نگری فروش چهار میلیاردی آن را می کرد. «خفه گی» ولی مورد توجه قرار داده شد و دایره مخاطبانش از خاص پسندها بالاتر رفت. گمان می رفت دوران فیلم های سرد و سیاه سفید گذشته ولی در عمل اتفاق دیگری رخ داد.

    به فیلم فریدون جیرانی ایرادهایی وارد است ولی آن را باید روایتی فرمی و مدرن از جنس فیلم های نوآر دانست که اگرچه از حیث مضمون و قصه پردازی فاقد جاذبه های دراماتیکی است ولی فرم روایی خاصه در قاب بندی ها و نورپردازی و حتی صورت پردازی شخصیت ها قابل توجه و تامل هست. ضمن این که می توان رگه های پررنگی از روانشناختی را در شخصیت پردازی قصه ردیابی کرد و آن را به توانایی فیلمساز در بازی گرفتن متفاوت از بازیگران هم می توان تعمیم داد.

    بدون تاریخ، بدون امضا

    کمتر سراغ داریم فیلمی بعد از جشنواره فجر روی پرده برود و به فروش مطلوب برسد. «بدون تاریخ، بدون امضا» ولی قاعده شکنی کرد و با چهار میلیارد تومان فروش نشان داد فیلم ها در هر زمانی می توانند مخاطب داشته باشند. تازه فیلم وحید جلیلوند تلخ است و هر کسی مشتاق تماشای چنین آثاری نیست. جلیلوند قصه پزشکی را محور قرار داده که دکتر خاص قوه قضائیه در پزشکی قانونی هست. پزشکی اخلاق مدار و با وجدان که حتی می توان نشانه هایی از وسواس وجدانی را هم در او پیدا کرد.

    دکتر کاوه نریمان که نقش او را امیر آقایی بازی می کند و خوب هم بازی می کند، نسبت به حرفه اش احساس مسئولیت بالایی دارد و همین موجب می شود تا او نسبت به یک مواجهه اخلاقی که در ارتباط با خودش و به نوعی در ارتباط با کارش پیش آمده دچار وسواس و شک و تردید شود. بازی خوب نوید محمدزاده، امیر آقایی و هدیه تهرانی برگ برنده «بدون تاریخ، بدون امضا» است.

    زرد

    اولین فیلم مصطفی تقی زاده، جزو شگفتی سازان اکران 96 هست. «زرد» بعد از «رگ خواب» عنوان دومین فیلم پرفروش غیر کمدی را به دست آورد، با فروش چهار میلیارد و 850 میلیون تومان. سال پیش این فیلم از جشنواره فجر کنار گذاشته شد. دلیلش را کسی ندانست و هنگامی که فیلم روی پرده آمد پرسش یکسان این بود: چرا؟

    نمی گوییم «زرد» فیلم شاخص است ولی در قیاس با بسیاری از آثار جشنواره سال پیش، فیلمی بهتر است و حتی یک سر و گردن بالاتر می ایستد. شاخصه مهم آن برخورداری از عنصر سرگرمی هست، یعنی به محض نشستن توی سالن با یک فیلم قصه گو مواجه می شویم. از آن سو بازیگران صورت م ندارد و همین بااهمیت ترین عامل موفقیت فیلم در گیشه است.

    پر حاشیه های سال

    آذر

    اولین فیلم سینمایی محمد حمزه ای و نخستین تجربه تهیه کنندگی مستقل نیکی کریمی با حاشیه هایی گره خورد. فیلم سال پیش در جشنواره فجر به نمایش در آمد و زمزمه هایی مبنی بر اختلاف این دو به گوش می رسید. در اکران های مردمی خبری از حمزه ای نبود تا این که حمیدرضا آذرنگ (بازیگر فیلم) مصاحبه ای انجام داد و معترض شد، آیا زن کریمی تصمیم به از بین بردن کارگردان گرفته.

    محمد حمزه ای نیز در چند گفتگو به شکل تلویحی اعتراضش را نشان داد و مدتی بعد آن را علنی کرد تا مشخص شود رابطه میان کریم یو حمزه ای شکرآب هست. نیکی کریمی ولی به جای پاسخ، سوت کرد و ترجیح داد تمرکز خود را بر تبلیغ فیلم قرار دهد تا پاسخ به کارگردان و بازیگر. «آذر» 800 میلیون تومان فروش داشت.

    قاتل اهلی

    چه کسی فکر می کرد نام مسعود کیمیایی با حاشیه پیوند بخورد؟ استارت جنجال ها سال پیش زده شد، زمانی که او مصر بود نقش پولاد در فیلم «قاتل اهلی» بزرگ تر شود و تهیه کننده (منصور لشکری قوچانی) مخالفت رد. دامنه این اختلاف به جشنواره فجر کشیده شد و در نشست خبری به جای نقد و بررسی شاهد مجادله کیمیایی و قوچانی بودیم. بعد از آن پای شکایت قضایی از سوی تهیه کننده به میان آمد.

    «قاتل اهلی» تنها فیلمی است که کیمیایی راجع به آن حرف نمی زند؛ انگار آن را فیلم خود نمی داند. او پیش از اکران مصاحبه ای تصویری با برنامه «ات» انجام داد. در این ویدئو، کیمیایی به تهیه کننده می تازد که آیا از صدای امیرعباس گلاب به جای پولاد استفاده کرده. مدتی بعد یغما گلرویی به خاطر از بین بردن نامش از تیتراژ شکوه کرد و پولاد این طور پاسخ داد: «افسوس که این فیلم تهیه کننده ای دارد که خود، قاتل اهلی این اثر است…» تهیه کننده هم جواب او را داد.

    من یک ایرانی ام

    نه؛ منظورمان گِل کاری احمد نجفی تهیه کننده «من یک ایرانی ام» نیست. هر چند اعتراض عجیب و غریب او هم در گزینش این فیلم به عنوان یکی از آثار پر حاشیه اکران سال 96 بی تاثیر نیست. علت مهم این گزینش ولی اظهار نظر عجیب کارگردان فیلم است که گفته بود خودم فیلم را ندیده ام و از مردم خواسته بود آن را نبینند!

    این نوع برخورد کارگردان با فیلمی که نام خودش پای آن هست، از عجایب سینمای ماست. احمد نجفی ولی عنوان کرد: فعلا جوابش را نمی دهد. نجفی روی گِل گرفتن درِ منزل شورای صنفی نمایش متمرکز بود و مدت ها راجع به این حرکت عجیبش به همه توضیح می داد. «من یک ایرانی ام» در نهایت با 32 میلیون فروش و شکست در اکران، به کار خود آخر داد.

    شکست خورده های سال

    تابستان داغ

    کم سراغ داریم فیلمی که در جشنواره فجر یکه تازی کند. فیلم «تابستان داغ» در جشنواره سی و پنجم با نامزدی در 13 رشته، حائز رکورد بیشترین تعداد نامزدی شد و دو گروه تحریریه سایت عالی ترین فیلمبرداری و عالی ترین تدوین را به دست آورد. نخستین فیلم ابراهیم ایرج زاد هم از اشخاص زیادی بهره می برد و هم وقت مناسبی به اکران آن تخصیص داده شده است داده شد، با این حال فروشی پایین تر از حد انتظار به ثبت رساند.

    «تابستان داغ» حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان فروش کرد که جهت چنین فیلمی یک شکست تمام عیار به حساب می آید. پری ناز ایزدیار، علی مصفا، مینا ساداتی و صابر ابر نام های معتبری جهت گیشه یک فیلم هستند که خب این بار به کمک «تابستان داغ» نیامدند. به نظر می رسد سوژه تلخ فیلم در این شکست بی تاثیر نیست.

    پرویز شهبازی

    پرویز شهبازی چند بار سوژه گزارش های متفاوت مان در طول سال شده است و به عنوان شکست خورده لقب گرفته هست. نشانه های این شکست در همان اکران جشنواره ای «مالاریا» دیده شد. فیلم نشانی از شهبازی نداشت و نمی شد رد «نفس عمیق» و «دربند» را در آن دید و علی رغم دو فیلم قبلی، این بار منتقدان، «مالاریا» را تحویل نگرفتند و نقدهای منفی علیه آن نوشتند.

    شهبازی در فیلم تازه اش باز هم سراغ دلمشغولی های جوانان رفت ولی قصه اش به دل ننشست و مورد توجه قرار نگرفت. «مالاریا» چند بار در نوبت اکران قرار داده شد و بعد از چند حضور جهانی، مهر ماه وقت نمایش عمومی به دست آورد. این فیلم فقط 183 میلیون تومان فروخت که در بدبینانه ترین حالت نمی شد این رقم را جهت گیشه فیلم آینده نگری کرد. حتی حواشی آزاده نامداری هم به کمک «مالاریا» نیامد. آذرخش فراهانی و ساعد سهیلی هم نتوانستند به گیشه فیلم کمک کنند.

    بلوک 9، خروجی 2

    علیرضا امینی حدود چهار سال منتظر ماند تا به فیلمش «بلوک 9، خروجی 2» مجوز اکران داده شود. استدلال مسئولان سینمایی این بوده که «بلوک 9، خروجی 2» زیادی تلخ هست. اگر این باشد که علت محکم است و منطقی. فیلم هشداری جدی به مصائب بعد از طلاق دارد ولی باور کنید می توان نرم تر هم هشدار داد و با روان مخاطب بازی نکرد.

    علیرضا امینی نقش دختر در عواقب طلاق را پررنگ دیده و بخش زیادی از سیاهی فیلم حاصل موقعیت اوست. فیلم از امیر جعفری، پانته آ بهرام، حمیدرضا آذرنگ، الهام کردا و شبنم مقدمی بهره می برد و اتفاقا تبلیغات تلویزیونی و محیطی به اندازه کافی داشت ولی به علت تلخی و البته وقت بد اکران، فروش می داشت و شکست خورد. این فیلم حدود 32 میلیون فروخت.

    ستاره های کم فروغ سال

    شهاب حسینی

    «امتحان نهایی» و «برادرم خسرو» دو فیلم شهاب حسینی در اکران سال 96 هست. هر دو از جامانده های سال های پیش هستند که امسال وقت نمایش پیدا کردند. هر دو هم جزو فیلم های خاص پسند هستند که توقع فروش از آنها نمی رود. با این حال هنگامی که نام شهاب حسینی در تیتراژ آن باشد و فیلم از استاندارد مورد نیاز برخوردار، انتظار می رود لااقل بین مخاطبان محل بحث و نظر قرار گیرد.

    فیلم «برادرم خسرو» نخستین فیلم احسان بیگلری است که با وجود سوژه متفاوت و جذابش فقط کمی بیش از دو میلیارد فروش داشت. فیلم «امتحان نهایی» دومین تجربه فیلمسازی عادل براقی محسوب می شود. فروش این فیلم هم از 400 میلیون تومان تجاوز نکرد. بازی حسینی در هر دو فیلم درخشان و قابل تحسین است ولی قدرت جذب مخاطب حداکثری به سالن ها را نداشت.

    مهتاب کرامتی

    در سال های اخیر فیلم هایی گزینش کرده که غالبا گیشه ندارند. مهتاب کرامتی «ماجان» را هم به علت خود فیلم و نقش چالش برانگیز آن پذیرفت. کرامتی در حالی به فیلم هایی از جنس «ماجان» پاسخ مثبت می دهد که در کارنامه اش فیلم های پرفروش وجود دارد. این یعنی مسیر انتخابی کرامتی خودخواسته است و احتمالا نقش و فیلم های خاص را ترجیح می دهد.

    او در «ماجان» نقش زنی زحمت کشیده در دنیای مردانه را بازی می کند و در نمایش آن موفق هست. با این حال مخاطبان از «ماجان» استقبال نکردند و فیلم کمتر از 100 میلیون تومان فروش داشت.

    سال 96 جهت کرامتی در این یک فیلم خلاصه نمی شود. او در مقام سرمایه گذار «تیک آف» را روی اکران داشت و به عنوان تهیه کننده «سفر تا سو» را. این دو فیلم آینده بهتری در گیشه داشتند. نام کرامتی به خاطر شایعه دستمزد 400 میلیونی که گفته می شد از دبیر جشنواره 35 جهت مسئولیتش یعنی مشاور دبیر گرفته هم مدتی سر زبان ها بود.

    محمدرضا فروتن

    سهم محمدرضا فروتن از اکران امسال یک فیلم بود: «نقطه کور». فیلم در وقت مناسبی هم روی پرده رفت و علاوه بر فروتن از هانیه توسلی هم بهره می برد ولی فروش موفقی نداشت. پیش تر نوشتیم اگر فروتن دیر بجنبد از او فقط یک نام باقی می ماند. او در سال های اخیر چه نقش متفاوت یا چه فیلم بفروشی داشته؟

    از او در اکران بهار امسال «نقطه کور» اکران عمومی شد ولی جهت فروتن یک شکست تمام عیار به حساب می آید. فیلم کمتر از 300 میلیون تومان فروش داشت و این یعنی بازیگر محبوب ما نتوانسته تماشاچی ها را جهت تماشای این فیلم به سالن بکشاند. تازه نقشی را بازی کرده که در آن به شهرت رسید؛ مردی شکاک به همسر (هانیه توسلی) که اگر به خاطر داشته باشید، در «قرمز» فریدون جیرانی در حد اعلا از فروتن شاهد بودیم.

    ته جدولی های سال

    ماه در جنگل

    سیامک شایقی جهت پیگیران سینما نامی آشناست ولی ساخته هایش آنقدر کیفیت ندارند که نظر اکثر مخاطبان سینما را به سوی خود جلب کنند. از این کارگردان در سالی که پشت سر نهادیم، فیلم «ماه در جنگل» روی پرده رفت و در رتبه یکی مانده به آخر جدول فروش قرار گرفت. این فیلم فقط 6,178,000 تومان فروش داشت. به عبارتی این مقدار فروش کمتر از دستمزد بازیگر مهم آن یعنی لادن مستوفی و شاید آزیتا حاجیان است.

    روایت سیامک شایقی از ماجرای قاچاقچیان چوب در شمال کشور بیش از آن که به عنوان یک فیلم محل نظر و تحلیل باشد، به دغدغه مندی های یک کارگردان شبیه است که خب، سوژه چندان جالبی نیست. در این دایره، گیشه جایی ندارد. فیلم «ماه در جنگل» فیلمی تا حدی همراهی برانگیز است ولی نه جهت همه مخاطبان سینما.

    قلب سفید قاصدک ها

    84000. اگر پیگیر سینما باشید این عدد جهت تان آشناست و می دانید رقم فروش «قلب سفید قاصدک ها» را نشان می دهد. فیلم افشین محمودی نه تنها ته جدول اکران سال 96 واقع شده است است که بعید است فیلمی به این رکورد عجیب و غریب دست یابد. این فیلم که از محصولات بنیاد فارابی هست، طی یک روز فقط سه بلیت فروخت؛ یعنی فروش روزانه آن در کلیه سکانس های سینماهای دسته نمایش دهنده اش فقط و فقط 30 هزار تومان بود و نه بیشتر.

    بعد از این رکوردشکنی عجیب و غریب بود که تازه خیلی ها متوجه شدند چنین فیلمی هم وجود خارجی دارد. این میزان فروش حتی به اندازه خرج دور روز میان وعده عوامل فیلم هم نمی شود.

    «قلب سفید قاصدک ها» چندی پیش وارد شبکه نمایدش خانگی شد؛ از کیفیت آن نمی توان دفاع کرد ولی نسبت به خیلی از فیلم های سال، آبرومندتر است و در بدترین حالت می توانست 30 میلیون فروش داشته باشد، منتها خود عوامل هم به تماشای آن در سینماها نرفتند تا این اتفاق عجیب رخ دهد.

    اشک نرگس

    از جمله فیلم هایی است که در روزهای نهایی سال نوبت اکران به آن رسید. «اشک نرگس» را احمد عبداللهیان سال پیش کارگردانی کرد و ابتدای اسفند امسال روی پرده سینماها رفت. فیلم تا چهارشنبه هفته پیش کمی زیاد از 80 هزار تومان فروش داشته و بعید است با چندینه سالنی که در اختیار دارد، فروش آن بیش از این رقم شود.

    «اشک نرگس» از جمله آثاری است که می خواهد قرائت و روایت تازه ای نسبت به سینمای دفاع مقدس داشته باشد ولی در حد ایده باقی می ماند و موقعیت بیشتری به دست نمی آورد.

    تلاش احمد عبداللهیان مشهود است ولی نمی توان از نتیجه نهایی دفاع کرد. از این ترکیب بازیگران هم توقعی نیست که بتوانند به کمک گیشه فیلم بیایند؛ نگین معتمدی، رضا ایرانمنش، شراره رخام، محمود مقامی، گیتی ساعتچی و رحمان مقدم.

    پایین تر از انتظارهای سال

    تهمینه میلانی

    از سال 1389 با فیلم «یکی از ما دو نفر» پسرفت کرد و حتی با «آتش بس 2» هم نتوانست موفقیت های پیشین را تکرار کند. با این حال انتظار داشتیم تهمینه میلانی بعد از چهار سال، آخرین فیلمش را با استانداردهای قبلی بسازد و مجددا به دوران اوج برگردد.

    «ملی و راه های نرفته اش» به خاطر سوژه دمده و تکراری اش، در حد یک اثر میانگین هم قرار نگرفت. میلانی با تجربه فراوانی که از ساخت فیلم های موفقی مثل «واکنش پنجم»، «زن زیادی»، «سوپراستار» یا «آتش بس» داشت، ملی و راه های نرفته اش را به اندازه ای سطحی و دور از منطق ساخت که صدای مخاطبانش را در آورد.

    انتخاب بازیگران، دیالوگ ها، گره گشایی ها و خلاصه فضای ترسیم شده است در فیلم هیچ جای دفاعی را جهت این کارگردان باقی نمی گذاشت. با این حال میلانی کاملا مدافع فیلم اش بود.

    مهران مدیری

    همیشه تجربه خوبی از سریال هایش داشتیم و فکر می کردیم اگر روزگاری تصمیم بگیرد یک فیلم سینمایی بسازد، قطعا می ترکاند و در صف اول فروش می ایستد. البته عوض کردن مشی مدیری در سریال سازی بعد از «قهوه تلخ» تا حدی این قطعیت را کم کردن داده بود.

    مدیری در «ویلای من» و «شوخی کردم»، به رغم تلاش های زیادی که کرد موفقیت چندانی به دست نیاورد و نتوانست شور و هیجان پیشین را زنده کند. او در سال 96 بعد از این دو تجربه ناموفق، تصمیمش را جهت ساخت فیلم سینمایی عملی کرد؛ منتها این بار نویسنده های کاربلدی را که پیش از این با کمک ارزش به اینجا رسیده بود، کنار گذاشت و خودش جهت نخستین بار قلم به دست شد.

    «ساعت پنج عصر» با تمام کمدی های قبلی مدیری تفاوت داشت و به لحاظ سطح کیفی، به پای هیچ یک از آنها نمی رسید. مدیری در نخستین تجربه کارگردانی اش جهت سینما شکست خورد و به لحاظ میزان فروش گیشه هم نتوانست انتظارها را برآورده کند.

    همایون اسعدیان

    همایون اسعدیان با دو فیلم «طلا و مس» و «بوسیدن روی ماه» توانسته بود به سطح استانداردی در فیلمسازی اش برسد و توجه ها را به سمت خودش جلب کند. او با این پیشینه سراغ مباحث فیلم «یک روز بخصوص» رفت و دست روی بازیگران قابل قبولی هم گذاشت. با تمام این اوصاف ولی «یک روز بخصوص» حتی به سطح یک فیلم میانگین هم نزدیک نشد.

    اسعدیان قصد داشت فیلمی راجع به فروش اعضا به وسیله باند قاچاقچیان در بیمارستان ها بسازد ولی به جای روایت یک قصه درجه یک، از شعاری ترین و مستقیم ترین راه جهت نمایش آن استفاده کرد. او از فرهاد اصلانی، مصطفی زمانی و پبریناز ایزدیار هم به خوبی استفاده نکرد و در نهایت فیلمی ساخت که نه دلخواه مخاطبان بود و نه توجه منتقدان سینما را جلب کرد. فروش خوبی هم نداشت.

    105 میلیاردی ها

    اکران سال 96 بیش از همه به کام فیلم های کمدی بود؛ به طوری که هفت فیلم صدر جدول فروش به کمدی ها تخصیص داده شده است یافت. مجموع فروش این هفت فیلم چیزی حدود 105 میلیارد تومان هست. «نهنگ عنبر 2» با 30 میلیارد تومان اول شد، «آینه بغل» 20 میلیارد و 100 و «گشت 2» 19 میلیارد و 780 تومان فروش داشتند. بعد از آن فیلم های «خوب، بد، جلف» با 16 میلیارد و 288 میلیون تومان و «اکسیدان» با 10 میلیارد و 701 میلیون در کلوب 10 میلیاردی قرار گرفتند. فیلم های «ساعت 5 عصر» و «خالتور» بعد از این پنج فیلم ایستادند

    07

    علاوه بر فیلم هایی که به آنها اشاره شد، هفت فیلم کمدی دیگر در سال 96 روی پرده رفتند ولی هیچ کدام فروش خیره کننده ای نداشتند. این نشان می دهد به صرف کمدی بودن، نمی توان به موفقیت گیشه یک فیلم امید داشت. «ثبت با سند برابر است» سه میلیارد و 100، «سه بیگانه» دو میلیارد، «دخترعمو و پسرعمو» یک میلیارد و 500 میلیون، «عشقولانس» یک میلیارد و 500 میلیون، «ما خیلی باحالیم» یک میلیارد و 300 میلیون، «پا تو کفش من نکن» یک میلیارد و 300 میلیون و «من و شارمین» یک میلیارد و 300 میلیون تومان فروش داشتند.

    05

    در اکران 96، چهار فیلم برطرف توقیفی اکران شدند. «خانه دختر» شهرام شاه حسینی اوضاع بهتری نسبت به دیگر فیلم ها داشت و به فروش دو میلیارد و 850 میلیون تومانی دست یافت. «مادر قلب اتمی» علی احمدزاده یک میلیارد و 300 میلیون تومان فروخت. «رادیوم» ساخته ابوالحسن داودی می توانست به خاطر ترکیب بازیگران شبه فروش خوبی دست یابد ولی فقط 500 میلیون تومان فروش داشت. گیشه فیلم «هاری» ساخته امیر احمد انصاری به 325 میلیون تومان رسید. «بلوک 9، خروجی 2» به کارگردانی علیرضا امینی حدود 32 میلیون تومان فروخته هست. دو فیلم آخر به تازگی وقت اکران پیدا کردند.

    واژه های کلیدی: سینما | میلیون | سینمای | موفقیت | میلیونی | جشنواره | سینمایی | 100 میلیون | تهیه کننده | اکران عمومی

    غوغای کمدی‌ها در سال پرحاشیه سینما

    غوغای کمدی‌ها در سال پرحاشیه سینما


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار